Unia Rdzennych Suwerenów
Celem dramy jest osiągnięcie zmiany w konkretnym otoczeniu społecznym poprzez stworzenie fikcyjnej sytuacji, wejście w rolę i odegranie jej.
John Sommers
Drama edukacyjna to forma angażującego nauczania, która łączy elementy teatru, dramy i edukacji w celu rozwijania umiejętności społecznych, emocjonalnych i intelektualnych uczniów. Narzędzie to, może stać się kluczowym elementem w nowoczesnym podejściu do edukacji, nie tylko poprzez przekazywanie wiedzy, ale także przez umożliwienie uczniom aktywnego uczestnictwa w procesie uczenia się. W artykule przedstawiamy, czym jest drama edukacyjna, jak wpływa na rozwój uczniów i dlaczego warto je wykorzystywać w różnych etapach kształcenia.
Drama edukacyjna to aktywność, która opiera się na angażowaniu uczestników w odgrywanie ról, tworzenie scenariuszy, rozwiązywanie problemów oraz wyrażanie emocji i opinii poprzez działania teatralne. Mogą to być zarówno krótkie inscenizacje, jak i dłuższe projekty, które rozwijają się przez kilka lekcji. Kluczowym elementem dramy edukacyjnej jest interakcja, improwizacja oraz wspólne tworzenie opowieści lub scen, które mają na celu wyjaśnienie lub rozwiązanie określonego problemu.
W edukacji drama jest wykorzystywana nie tylko do nauczania konkretnych treści, ale także do rozwijania kompetencji interpersonalnych, kreatywności oraz umiejętności krytycznego myślenia.
Drama pomaga uczniom w nauce współpracy. Poprzez wspólne odgrywanie ról uczniowie uczą się, jak komunikować się z innymi, jak słuchać i szanować różne opinie oraz jak rozwiązywać konflikty w sposób konstruktywny. Wspólne tworzenie scenek wymaga od uczestników nie tylko zaangażowania, ale także empatii i zrozumienia perspektywy innych osób.
Odgrywanie ról w kontekście dramy edukacyjnej daje uczniom możliwość przeżywania i rozumienia różnych emocji, co pozwala im lepiej zrozumieć siebie i innych. Uczestnicy dramy mogą wyrażać emocje, które mogą być trudne do ukazania w innych formach nauczania. Dzięki temu uczniowie mają szansę na lepsze zrozumienie swoich reakcji oraz na rozwijanie umiejętności zarządzania emocjami.
Drama edukacyjna sprzyja rozwojowi kreatywności, ponieważ uczestnicy mają możliwość tworzenia nowych scenariuszy, postaci i sytuacji. Tworzenie opowieści w zespole rozwija wyobraźnię i zachęca do myślenia poza utartymi schematami. Uczniowie uczą się, jak angażować się w proces twórczy, co ma ogromne znaczenie w naukach humanistycznych, ale także w przedmiotach ścisłych, gdzie kreatywność może prowadzić do nowych rozwiązań i odkryć.
W dramie edukacyjnej kluczową rolę odgrywa mowa ciała, ton głosu oraz słownictwo. Uczniowie uczą się, jak skutecznie wyrażać swoje myśli i uczucia, jak używać odpowiednich słów w różnych kontekstach, jak zbudować przekonującą narrację i jak współdziałać z innymi w ramach dialogu. Tego typu umiejętności mają zastosowanie nie tylko w szkole, ale również w życiu codziennym, w pracy, czy w relacjach interpersonalnych.
Często scenariusze dram edukacyjnych bazują na rozwiązywaniu konkretnego problemu lub sytuacji. Uczniowie są zmuszeni do analizy sytuacji, dostrzegania różnych perspektyw, proponowania rozwiązań i przewidywania konsekwencji swoich działań. To rozwija zdolność krytycznego myślenia i podejmowania świadomych decyzji.
Drama edukacyjna jest doskonałym narzędziem w nauce języków obcych. Dzięki odgrywaniu ról uczniowie mają okazję do praktykowania słownictwa w kontekście sytuacyjnym, co pomaga im utrwalić nowe zwroty i wyrażenia. Nauczyciele mogą proponować różne scenki, takie jak robienie zakupów, wizyty w restauracji czy rozmowy telefoniczne, które uczniowie muszą odegrać w języku obcym. To pozwala na naukę poprzez doświadczenie, co jest często bardziej efektywne niż tradycyjne metody.
W przedmiotach humanistycznych dramy edukacyjne mogą pomóc uczniom lepiej zrozumieć wydarzenia historyczne oraz procesy społeczne. Na przykład, uczniowie mogą odegrać scenki dotyczące kluczowych wydarzeń w historii, takich jak rozmowy polityczne, debaty, czy wydarzenia z życia codziennego w różnych epokach. To pozwala im nie tylko zapamiętać daty i fakty, ale także poczuć, jak ludzie żyli i myśleli w danym czasie.
Chociaż na pierwszy rzut oka może się wydawać, że drama edukacyjna nie ma dużego zastosowania w naukach ścisłych, to jednak można z powodzeniem wykorzystywać ją w takich przedmiotach jak biologia, fizyka czy chemia. Uczniowie mogą odgrywać eksperymenty, odgrywać rolę naukowców czy badaczy, co pomaga im lepiej zrozumieć procesy zachodzące w naturze.
Choć drama edukacyjna oferują wiele korzyści, jej wdrożenie w klasie może wiązać się z pewnymi wyzwaniami. Wymaga to odpowiedniego przygotowania ze strony nauczyciela, który musi zaplanować i zorganizować zajęcia w sposób angażujący, ale i merytoryczny. Ponadto, nie wszyscy uczniowie czują się komfortowo w sytuacjach teatralnych, co może prowadzić do oporu i lęku przed wystąpieniami. Dlatego ważne jest, aby nauczyciel stworzył bezpieczną atmosferę, w której każdy uczeń będzie czuł się akceptowany.
Drama edukacyjna to niezwykle efektywne narzędzie, które umożliwia uczniom rozwój na wielu poziomach – społecznym, emocjonalnym, intelektualnym i twórczym. Dzięki zastosowaniu elementów teatru, uczniowie mają szansę aktywnie uczestniczyć w procesie nauczania, co sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy, rozwijaniu umiejętności interpersonalnych i kreatywnych oraz budowaniu pewności siebie. Choć stosowanie dramy wiąże się z pewnymi trudnościami, odpowiednie przygotowanie nauczycieli i otwartość uczniów mogą sprawić, że stanie się to niezwykle wartościowym elementem procesu kształcenia.
1. Sonia Ruszkowska, Drama jako „zen” edukacji. Ciało jako „zen” dramy. Fundacja Edukacji i Kultury Drama Way.
Unia Rdzennych Suwerenów
Unia Rdzennych Suwerenów (URS) 2024.
Wszystkie prawa zastrzeżone