Dołącz do nas 

Unia Rdzennych Suwerenów

JAK OBALIĆ DOMNIEMANIE LEGALNOŚCI GRZYWNY ADMINISTRACYJNEJ ZA BRAK SZCZEPIENIA ?

 

Brak kompetencji sanepidu do nakładania grzywien w drodze postępowania administracyjnego

 

Sanepid, jako organ administracji publicznej, działa na podstawie i w granicach prawa (art. 7 Konstytucji RP). Nie posiada kompetencji do nakładania grzywien w drodze postępowania administracyjnego, co wynika z braku stosownych przepisów prawnych umożliwiających mu taką działalność. Grzywny mogą być nakładane jedynie w ramach postępowania egzekucyjnego prowadzącego do wymuszenia wykonania obowiązku prawnego, jednak sanepid nie posiada uprawnień do bycia organem egzekucyjnym.

W świetle art. 119 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 456), postępowanie administracyjne może prowadzić jedynie organ mający ustawowo przypisane kompetencje do egzekwowania określonych obowiązków. Brak wyraźnego upoważnienia ustawowego oznacza, że działania sanepidu w zakresie nakładania grzywien mogłyby być uznane za nieważne w świetle art. 156 § 1 pkt 2 KPA.

 

Sanepid nie jest wierzycielem

Sanepid nie może występować w roli wierzyciela w postępowaniu egzekucyjnym, ponieważ zgodnie z definicją wierzyciela zawartą w art. 1a pkt 20 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1234), wierzycielem może być jedynie podmiot, który dochodzi wykonania określonego świadczenia wynikającego z prawa cywilnego lub publicznego. Sanepid nie jest stroną, która udziela świadczenia, ani stroną dochodzącą wykonania zobowiązania wynikającego z relacji cywilnoprawnej.

Zgodnie z art. 2 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, wszczęcie egzekucji administracyjnej wymaga istnienia tytułu wykonawczego. Sanepid, nie będąc wierzycielem, nie jest uprawniony do wystawienia tytułu wykonawczego, co uniemożliwia mu skuteczne egzekwowanie nałożonych grzywien.

Ponadto, nakładanie grzywien musi być realizowane w sposób zgodny z procedurami i kompetencjami określonymi przez ustawodawcę. W przypadku braku szczepienia sanepid może jedynie wszcząć postępowanie administracyjne zmierzające do nałożenia obowiązku wykonania szczepienia, jednak nie może jednostronnie nakładać sankcji finansowych.

 

Sanepid prowadzi postępowania wyłącznie wobec osób fizycznych

Zgodnie z przepisami ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1657), sanepid może prowadzić postępowania administracyjne wyłącznie wobec osób fizycznych. Nie ma kompetencji do nakładania sankcji na inne podmioty, takie jak osoby prawne, jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej a tym bardziej osoby naturalne. W związku z tym wszelkie grzywny, które miałby nakładać sanepid, musiałyby być skierowane do osób fizycznych i realizowane zgodnie z obowiązującymi procedurami, a wiadomym jest że polskie ustawodawstwo pozbawione jest prawnej definicji osoby fizycznej która w istocie rzeczy nie istnieje.

Co więcej, zgodnie z art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego, decyzja administracyjna powinna być skierowana do osoby mającej obowiązek jej wykonania. Oznacza to, że sanepid musi jasno określić osobę fizyczną, wobec której toczy się postępowanie, co dodatkowo ogranicza zakres jego działań.

 

Prawa jednostki a obowiązki administracyjne

Nakładanie obowiązków związanych ze szczepieniami musi być zgodne z zasadami wynikającymi z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, który stanowi, że ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i wyłącznie wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie prawnym dla jego bezpieczeństwa lub ochrony zdrowia publicznego. Wszelkie decyzje organów administracyjnych muszą być proporcjonalne, niezbędne i adekwatne do celu, jaki mają osiągnąć.

Europejski Trybunał Praw Człowieka w wyroku z dnia 8 kwietnia 2021 r. uznał, że nakładanie obowiązków szczepień może być zgodne z Europejską Konwencją Praw Człowieka, jednak podkreślił konieczność stosowania środków proporcjonalnych oraz zapewnienia mechanizmów odwoławczych.

 

Wnioski i rekomendacje

Legalność nakładania grzywien za brak szczepienia przez sanepid budzi uzasadnione wątpliwości z uwagi na:

  • Brak podstaw prawnych pozwalających sanepidowi na nakładanie grzywien w drodze postępowania administracyjnego,
  • Fakt, że sanepid nie może być wierzycielem w rozumieniu ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
  • Ograniczenie kompetencji sanepidu do prowadzenia postępowań wyłącznie wobec osób fizycznych,
  • Potrzebę przestrzegania zasad proporcjonalności i konieczności w działaniach administracyjnych.

 

Co można zrobić po nałożeniu grzywny ?

 

Napisz poprawnie sformułowane pismo opierając się na powyższych informacjach, skorzystaj z gotowych pism dostępnych w zakładce "Wzory Pism", wyślij zapytanie o wsparcie prawne URS poprzez formularz kontaktowy w zakładce "Rady Prawne" lub skorzystaj z pomocy osoby posiadającej doświadczenie w tym zakresie. 

 

UWAGA: Jedno pismo zazwyczaj nie wystarcza. Przygotuj się na ochronę swoich praw i swojej rodziny. Pamiętaj że to Ty jesteś rdzennym mieszkańcem, Suweren i wolnym człowiekiem. 

 

Mówią że Narodem się Rządzi. My mówimy że Narodowi się służy.

 

 

Jeśli chcesz uzyskać wsparcie i pomoc prawną jako rdzenny mieszkaniec ziem na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, wypełnij formularz i skontaktuj się z nami.

 

 

 

Unia Rdzennych Suwerenów

 

Unia Rdzennych Suwerenów (URS) 2024.

Wszystkie prawa zastrzeżone